Nieuchronnie kończą się wakacje, a przed nami początek roku szkolnego. Wielu rodziców zastanawiać będzie się teraz, jakie wybrać podręczniki do liceum, jakie do technikum, a jakie do szkoły podstawowej. Warto z tą decyzją wstrzymać się do czasu pójścia dziecka do szkoły lub pojawienia się informacji na szkolnej stronie internetowej. Dlaczego? Bo wybór podręcznika to często kwestia indywidualna nauczyciela.
Od czego zależy wybór podręcznika?
Niezależnie od tego, czy do kupienia są podręczniki do biologii (np. w tantis), matematyki, polskiego, czy jeszcze innego przedmiotu, ich zakup zależny jest od kilku czynników. Są to przede wszystkim:
– podstawa programowa
– potrzeby nauczyciela
– narzędzia, jakie proponują poszczególni wydawcy podręczników
– ceny podręczników
Te elementy mają największy wpływ na wskazanie przez nauczyciela konkretnego podręcznika do nauki ich przedmiotu. Warto dlatego wstrzymać się z zakupem do czasu uzyskania informacji od nauczyciela przedmiotu, by uniknąć pomyłki.
Z których podręczników korzystamy najczęściej?
Największą popularnością zgodnie z analizami sprzedażowymi cieszą się podręczniki do klas drugich liceum. Wśród wszystkich zaś dominują podręczniki wydawane przez Wydawnictwo Nowa Era. To ono zdominowało rynek w sierpniu oraz wrześniu 2020 roku. Są to dane, które zebrane zostały przez Nielsen BookScan. Jest to specjalny panel działający w Polsce od 2018 roku. Dane, które analizują pochodzą z około 250 stacjonarnych księgarń z BookBook, Światem Książki, Książnicą Polską oraz Między Kartkami na czele. Ponadto dane pochodzą także z księgarń internetowych, w tym dwóch dużych jakimi są Taniaksiazka.pl oraz Swiatksiazki.pl. Ich dane są przez to wiarygodne, bo oparte o różnorodne i bogate źródła.
Warto podkreślić jednocześnie, że podręczniki do szkół średnich są kupowane przez rodziców, a do postawowych bezpośrednio przez szkoły. Ma to związek z faktem, iż w szkołach podstawowych podręczniki do nauki dzieci otrzymują za darmo na dany rok szkolny. Dlatego też Nielsen BookScan nie wlicza danych dotyczących szkół podstawowych, z wyjątkiem podręczników do religii, do swoich statystyk.