Zadbaj o prawidłowy rozwój dziecka – układanki lewopółkulowe

https://www.eduksiegarnia.pl/ukladanki-lewopolkulowe

Rozwój dziecka na wczesnym etapie często cechują rozmaite zaburzenia i problemy, które mają swoje podłoże w mózgu.

Układanka lewopółkulowa – skąd taka nazwa?

Zacznijmy od początku. Mózg człowieka składa się dwóch półkul: lewej i prawej oraz podłużnej szczeliny oddzielającej obie półkule, w której znajduje się tzw. ciało modzelowate odpowiadające za przekazywanie informacji pomiędzy lewą i prawą częścią mózgu. Każda z półkul oprócz tego, że ma zróżnicowaną budowę, odpowiada za inne funkcje.

Lewa odpowiada za myślenie logiczne i analityczne, mowę, czytanie i pisanie, umiejętności planowania, wyciągania wniosków.

Prawa odpowiada za myślenie twórcze, obrazy, dźwięki i emocje, orientacja przestrzenna.

Do trzeciego roku życia u dzieci obserwuje się przeważający rozwój półkuli prawej – emocjonalnej. Jeżeli druga półkula – logiczna, nie jest odpowiednio stymulowana, obserwujemy zjawisko polegające na rozwoju z dominującym udziałem jednej z półkul i w większości przypadków ta nierównowaga nie zostanie w późniejszym życiu nadrobiona (uzupełniona). Dlatego warto zadbać o to, aby dziecku w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, zapewnić możliwość kompleksowego rozwoju zarówno fizycznego jak i psychicznego.

W celu osiągnięcia optymalnego rozwoju dziecka oraz prowadzenia terapii dzieci z zaburzeniami rozwojowymi, należy zadbać o odpowiednie pobudzanie obu półkul mózgu, m.in. poprzez wykorzystanie zabawek i pomocy dydaktycznych, takich jak np. układanki lewopółkulowe.

Czy układanki lewopółkulowe wpływają na rozwój dziecka?

W ofercie sklepu eduksiegarnia.pl znajduje się bogata oferta materiałów dydaktycznych, logopedycznych i pomocy edukacyjnych. Wśród nich znajdują się również układanki lewopółkulowe. Poniżej prezentujemy przykładowe układanki opracowane przez Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej, które specjalizuje się w opracowywaniu pomocy i książek skierowanych do rodziców i terapeutów:

  • Układanki tematyczne – prawo i lewopółkulowe – zestaw zawiera 14 kartonowych układanek przedstawiających różnotematyczne, czarno-białe obrazki oraz instrukcję.
  • Układanki lewopółkulowe z oferty EduKsięgarnia – zestaw zawiera 25 różnokolorowych kwadratów oraz książeczkę do układania wraz z instrukcjami ćwiczeń.
  • Układanki lewopółkulowe TRÓJKĄTY – zestaw zawiera 19 różnokolorowych trójkątów oraz dwie książeczki ze wzorami do układania o różnym poziomie trudności. Do zestawu dołączone są instrukcje ćwiczeń.

Wymienione zestawy edukacyjne, opracowane przez Jagodę Cieszyńską i Agatę Dębicką, stanowią idealne narzędzia, które poprzez zabawę pozwalają osiągać jednocześnie cele rozwojowe oraz wspierać terapię u dzieci ze stwierdzonymi deficytami. Metoda Krakowska stawia sobie za cel podejmowanie działań i opracowywanie narzędzi do rozwoju systemu językowego, mowy, jak również na realizacji działań stymulujących pozostałe funkcje poznawcze. Praca i zabawa z takimi pomocami wspomaga m.in. terapię dysleksji oraz terapii w sytuacjach zagrożeń prawidłowego rozwoju. Wpływa pozytywnie na percepcję wzrokową, koncentrację, rozwój logicznego myślenia, umiejętność dostrzegania różnic i podobieństw. Układanki wspomagają naukę dokonywania kategoryzacji, wspomagają pamięć i myślenie linearne poprzez układanie sekwencyjnych wzorów przy wykorzystaniu klocków o różnych kształtach i kolorach. Do zestawu układanek dołączone są książeczki zawierające przykładowe wzory do układania oraz instrukcje z propozycjami ćwiczeń.

Do kogo adresowane są układanki?

Prezentowane powyżej układanki adresowane są przede wszystkim do dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej, zagrożonych dysleksją, a także do dzieci dwujęzycznych.