Wiele dobrej jakości książek logopedycznych znaleźć można na półkach księgarń edukacyjnych. W głównej mierze przeznaczone są one dla osób, u których zdiagnozowano zaburzenia rozwoju mowy. Korzystają z nich przede wszystkim logopedzi, lecz mogą one również posłużyć do pracy własnej, w domowym zaciszu.
Nieprawidłowy rozwój mowy
Rozwój aparatu mowy zaczyna się praktycznie w momencie narodzin dziecka. Po ukończeniu 1. roku życia maluch powinien wypowiadać pierwsze, nieskomplikowane słowa. Dwulatek powinien umieć się porozumiewać, budując krótkie i niezbyt skomplikowane zdania. Im dziecko starsze, tym wyraźniej powinno się wysławiać, a zdania powinny być coraz bogatsze w słowa i treść. Czasami jednak rozwój mowy nie przebiega w sposób prawidłowy. Logopedzi radzą, aby każdego rodzaju opóźnienie, jakie zauważy rodzic, skonsultować ze specjalistą. Chodzi bowiem o to, aby móc jak najszybciej zdiagnozować ewentualne nieprawidłowości i wdrożyć odpowiednią terapię. Jej częścią jest praca z książkami logopedycznymi, które zachęcają malucha do wykonywania kolejnych ćwiczeń. Książki logopedyczne sprawdzają się więc w przypadku osób z opóźnionym rozwojem mowy, a także u dzieci, u których zostały zdiagnozowane wady wymowy. Należy pamiętać, że książki logopedyczne same w sobie są doskonałą pomocą naukową i terapeutyczną, jednak nie są w stanie zastąpić fachowej porady specjalisty. Mogą one być częścią terapii, lecz nie stanowią jej substytutu.
Książki dla dorosłych z wadami wymowy
Nieleczone wady wymowy nie zanikają, a wręcz przeciwnie – z czasem coraz bardziej utrudniają one prawidłowe wysławianie się, a zatem i codzienne funkcjonowanie. Leczenie zaburzeń rozwoju mowy u dorosłych nie jest łatwe – często wymaga wielu lat wytężonej pracy, aby osiągnąć oczekiwane efekty. Książki logopedyczne stanowić mogą niemałą pomoc w terapii zaburzeń mowy u dorosłych. Często korzysta się z nich podczas spotkań z logopedą, lecz równie dobrze można próbować ćwiczyć we własnym zakresie, w domowym zaciszu. Książki logopedyczne (dostępne na Eduksięgarnia) dla dzieci zwykle zawierają ciekawe historie i opowiadania, które mają zachęcić do pracy, tymczasem pozycje dedykowane dorosłym skupiają się w głównej mierze na ćwiczeniach stricte logopedycznych. Niemniej jednak warto z nich korzystać, aby wspomóc terapię logopedyczną i szybciej móc osiągnąć zamierzone efekty.
Jakie książki logopedyczne warto wybierać?
Na rynku dostępnych jest wiele książek logopedycznych, jednak klienci księgarń bardzo często zastanawiają się, które pozycje warto wybierać? Najprościej uzyskać odpowiedź na to pytanie, zadając je swojemu logopedzie. Powinien on posiadać wiedzę na temat pozycji książkowych, które obecnie dostępne są w sklepach. Dobierze on odpowiednią, mając na uwadze wadę wymowy, którą chce wyleczyć pacjent. Oczywiście, doboru książek logopedycznych można też dokonać na własną rękę, bowiem autorzy bardzo często umieszczają na okładce informację dotyczącą tego, do kogo właściwie skierowana jest konkretna pozycja. Dzieciom najlepiej proponować kolorowe książeczki, które obfitują w ciekawe historie, do których zabawy logopedyczne są jedynie dodatkiem. Dzięki temu maluch nie zniechęci się, pracując z książką. Dorośli zaś mogą skupiać się wyłącznie na książkach, które zawierają pożyteczne dla nich ćwiczenia. Wybór konkretnej pozycji warto jednak przedyskutować ze swoim logopedą, który doradzi, czy książka nie zawiera zbyt trudnych zadań, których pacjent na dzień dzisiejszy nie jest jeszcze w stanie samodzielnie wykonać w domu.